Karnawał w Salonikach i projekt AIMS…

W kolejnym, piątym już spotkaniu, w ramach europejskiego projektu AIMS (Altenatives for Innovative Math Study) wzięli udział uczniowie Gimnazjum nr 3 im. Marsz. Józefa Piłsudskiego w Myślenicach.

W dniach od 8 do 13 lutego 2015 roku spotkali się przedstawiciele siedmiu krajów: Grecji, Francji, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Rumunii i  Polski. Gospodarzem była szkoła 40 Lykeio Stavroupolis w Salonikach. W okresie kończącego się karnawału, uczniowie rozwijali swoje umiejętności matematyczne z wykorzystaniem inteligencji wizualno - przestrzennej. Rozwiązywali zadania matematyczne: układali matematyczne puzzle, odczytywali mapę miasta, sklejali modele mozaik bizantyjskich, korzystali z rysunków, fotografii i ilustracji, uczyli się za pomocą wszystkich zmysłów. 

            Zamiarem twórców projektu jest wymiana doświadczeń pomiędzy matematykami z wielu krajów oraz zwiększenie zainteresowania tą dziedziną nauki. Dlatego też, w zajęciach proponowanych przez nauczycieli wykorzystywana jest teoria wielorakiej inteligencji Howadra Gardnera. Nauka matematyki połączona jest między innymi z elementami muzyki, filmu i tańca. Uczniowie z naszego regionu, ucząc się tego przedmiotu, poznają młodzież z wielu krajów Europy. Podejmując wspólne zadania, rozwijają swoje szczególne umiejętności.        

            Nie lada gratką podczas tego spotkania była nauka matematyki w szkole Arystotelesa w Miezie. Jak powszechnie wiadomo tenże grecki filozof założył własną szkołę, którą uczynił instytutem zespołowych i planowanych badań naukowych w dziedzinie humanistyki i przyrodoznawstwa.

Ponieważ matematyki i języka można uczyć się wszędzie, toteż uczestnikom projektu AIMS, zaproponowano zajęcia także w Muzeum Archeologicznym Sztuki Bizantyjskiej.  Uczniowie zapoznali się z techniką tworzenia mozaiki. Wykonali narodowe flagi techniką charakterystyczną dla sztuki bizantyńskiej. Poznali także historię Salonik oraz sztukę i kulturę tego rejonu Grecji.

Matematyczne zadania, z którymi uczniowie zmierzyli się podczas spotkania w Grecji były okazją do wzmocnienia inteligencji wizualno – przestrzennej.  Kolejny raz przekonali się, że uczenie się matematyki, ćwiczenie niezwykle przydatnych umiejętności wykorzystywanych w codziennym życiu, może być inspirujące i łatwe.

            Jaki więc ma związek karnawał w Salonikach z nauką matematyki?

Matematyka to królowa nauk, którą można polubić tak, jak lubi się zabawę, śpiew i tańce. Właśnie w takich nastrojach zakończyło się piąte partnerskie spotkanie  zorganizowane przez 40 Lykeio Stavroupolis w Salonikach w Grecji. Kolejne spotkanie zaplanowane zostało na marzec w Amsterdamie. Tam będzie ćwiczona inteligencja matematyczno - logiczna.

Efekty pracy naszych uczniów, relacje z wyjazdów oraz filmy i zdjęcia można na bieżąco  śledzić na stronie: www.coolmath.eu