Projekt „Wykorzystywanie wyników badań naukowych w praktyce szkolnej (ERIS)”

Exploitation of Research results In School practice czyli Wykorzystanie wyników badań w praktyce szkolnej to projekt, którego celem jest zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjów naukami matematyczno-przyrodniczymi oraz podjęciem kariery naukowej poprzez opracowanie, pilotażowe wdrożenie i upowszechnienie pakietów edukacyjnych i materiałów metodycznych pozwalających na wykorzystywanie wyników badań naukowych w praktyce szkolnej w 3 krajach europejskich. W projekcie wezmą udział nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i uczniowie z co najmniej 30 szkół: 5 gimnazjów i 5 szkół ponadgimnazjalnych z każdego kraju partnerskiego: Polski, Rumunii i Francji.

Uczniowie naszego gimnazjum biorą udział w pierwszej fazie tego projektu czyli fazie testowania i tak do tej pory odbyły się u nas już 3 lekcje online na lekcjach geografii, które prowadzili naukowcy z Instytut Geofizyki PAN

28 października 2016r. – Promieniowanie ultrafioletowe prowadząca dr inż. Agnieszka Czerwińska

Uczniowie zapoznali się z źródłem promieniowania, konsekwencjami nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV, indeksem UV, fototypami skóry  oraz obejrzeli ciekawy film, który pokazuje działanie kremu z filtrem sfilmowany tradycyjną kamerą oraz kamerą w świetle UV.

04 listopada 2016r. – Sejsmologia i trzęsienia Ziemi  prowadzący dr Łukasz Rudziński

Podczas lekcji uczniowie otrzymali odpowiedź  na pytanie co to jest sejsmologia, czym się zajmuje, jak powstają trzęsienia i w jakich obszarach Ziemi,  a także korzystając z nowoczesnej Platformy sejsmologicznej: Platform for Anthropogenic Seismicity Research (https://tcs.ah-epos.eu/) mogli oglądnąć oraz przeanalizować zapisy prawdziwych trzęsień ziemi zarejestrowanych na rzeczywistych sieciach sejsmologicznych. Spojrzeli na naszą Planetę z nieco innej perspektywy, nie często dostępnej w codziennym życiu.

08 listopada 2016r. – Pomiary meteorologiczne w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund  prowadzący mgr Tomasz Wawrzyniak

Uczniowie zapoznali się z pomiarami prowadzonymi w ogródku meteorologicznym przy Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie i porównali do bieżącej pogody w miejscu zamieszkania czyli Myślenic.

Otrzymali informację o:  miesięcznych i rocznych Biuletynach Meteorologicznych oraz instrukcji dotyczącej zawartości i sposobu wykorzystania. Duże zainteresowanie wzbudziły zdjęcia, które pokazały jak bardzo zmniejszyły swój zasięg lodowce na przestrzeni kilku lat.

Uczniowie biorący udział we wszystkich lekcjach mogli brać czynny udział, poprzez zadawanie pytań i odpowiadanie na czacie co dodatkowo uatrakcyjniło zajęcia.

 

Czekamy na kolejne lekcje, które będą o tematyce pole magnetyczne oraz lodowce.