Wycieczka klasy 2b (2015r.)

W dniach 10 - 12 czerwca klasa II b wzięła udział w trzydniowej wycieczce w Góry Stołowe.

Złoty Stok, Duszniki Zdrój, Czermna, Kudowa Zdrój, Błędne Skały, Wambierzyce, Kłodzko, Paczków to miejsca w których mieliśmy okazję podziwiać piękno i zabytki Ziemi Kłodzkiej.

W Średniowiecznym Parku Techniki w Złotym Potoku odbyliśmy podróż w czasie do Średniowiecza. Znajduje się tam bardzo dokładna replika średniowiecznej osady górniczej, na którą składają się urządzenia zbudowane w skali 1:1. Wszystkie urządzenia działają, o czym mogliśmy osobiście się przekonać wykonując poszczególne zadania. Urządzenia te są imponujące rozmiarem (15-metrowy kierat, 3-tonowe koło deptakowe) oraz rozmachem z jakim zostały zbudowane. Wszystkie powstały na podstawie średniowiecznych rycin Georgiusa Agricoli. Dodatkowo w Parku Techniki natrafiliśmy na pełen tajemnic i strachów podziemny tunel, który kończy się wizytą w Chacie złotostockiego Kata. Atrakcja ta nawiązuje do średniowiecznego Urzędu Kata w Złotym Stoku jak i do jego zawodu – kat odgrywał ważną rolę przy karaniu m.in. górników, którzy kradli złoto.

W Złotym Potoku zwiedziliśmy również kopalnię złota. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Sztolni Gertrudy, gdzie mogliśmy  zobaczyć bogatą ekspozycje map i planów kopalni z okresu od XVIII do XX wieku, dawne narzędzia górnicze i hutnicze, minerały, wystawę lamp górniczych, piec muflowy, laboratoryjny piec, w którym wytapiano złoto. W bocznych chodnikach, pełniących dawniej funkcję magazynów materiałów wybuchowych, urządzono laboratorium J. Schärfenberga, człowieka, który w pogoni za eliksirem na długowieczność uzyskał z rudy arszenikowej potężną truciznę arszenik. Spragnieni wrażeń część trasy przebyliśmy po specjalnie przygotowanej ośmiometrowej zjeżdżalni. Na zakończenie zwiedzania, obejrzeliśmy Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli, kolekcję tabliczek związanych głównie z przepisami BHP, z uwiecznionymi najróżniejszymi hasłami, instrukcjami i ostrzeżeniami.  W Sztolni Czarnej zobaczyliśmy jedyny w Polsce podziemny wodospad.

Z kopalni wyjechaliśmy Podziemnym Pomarańczowym Tramwajem – największą atrakcją turystyczną kopalni złota.

Drugiego dnia byliśmy w Kaplicy Czaszek w Czermnej, gdzie znajduje się wielki wspólny grobowiec ofiar wojen Śląskich z lat 1740-1742 i 1744-1745 oraz chorób zakaźnych z XVIII wieku. Zwiedziliśmy również uzdrowisko w Kudowie-Zdroju. Największą atrakcją tego dnia był spacer skalnym labiryntem „Błędne Skały”, które jak stwierdził nasz przewodnik były „obłędne”. Dzień zakończyliśmy pobytem w  Sanktuarium Wambierzyckiej Królowej Rodzin Patronki Ziemi Kłodzkiej.

Trzeciego dnia, w drodze powrotnej zwiedziliśmy miasto Kłodzko z monumentalną Twierdzą z przełomu XVII i XVIII wieku. Mogliśmy podziwiać piękny Rynek z Ratuszem, most będący miniaturą Mostu Karola w Pradze oraz gotycki kościół NMP.

Należy dodać, że miejscem naszego noclegu było miasto Duszniki Zdrój, gdzie w 1826r. dał swój pierwszy charytatywny koncert Fryderyk Chopin, a od roku 1946 w sierpniu odbywa się Międzynarodowy Festiwal Chopinowski.